Maski
„[…] A przecież, gdy tylko czuję się oglądany przez obiektyw, wszystko ulega zmianie: przybieram pozę, stwarzam sobie natychmiast inne ciało, z góry przekształcam się w obraz.”
Roland Barthes „Światło obrazu”
Zapraszamy na wystawę fotografii Katarzyny Navarry "Maski". Wernisaż odbędzie się w dniu 29 października o godz. 18.00 w Galerii u Strasza w Wojewódzkim Domu Kultury w Kielcach przy ul. ks. Piotra Ściegiennego 2.
Powstały w czasach zarazy cykl kolaży jest refleksją na temat ludzkiej natury. Przymusowa izolacja zatrzymała nas w biegu i stworzyła przestrzeń na wiele przemyśleń i pytań bez odpowiedzi.
Miny, pozy, maski mentalne. Przybieramy, tworzymy, zasłaniamy się nimi.
Obrastamy w warstwy dla obrony, potrzeby aprobaty lub z niepewności.
Z lęku przed osądem, odrzuceniem, dla dobra ogółu?
Aby czegoś nie stracić, czy może coś zyskać?
Jak głęboko dajemy się odczytać, a ile – wedle słów Barthes’a - wczytują w nas inni?
Ukrywając prawdę noszoną w sercu i myślach, zatracamy swoje autentyczne JA. Żyjąc w iluzji, stajemy się wyobrażeniem o sobie samym.
Katarzyna Navarra
Zielonogórzanka z kieleckimi korzeniami mieszkająca w Warszawie.
Absolwentka Filologii Polskiej. W tym roku obroniła z wyróżnieniem dwa projekty dyplomowe: „O ciałach (nie)obcych” i „Praktyki niewieście” w Studium Fotografii Związku Polskich Artystów Fotografików w Warszawie.
Ma naturę kolekcjonera odziedziczoną po przodkach. W typologiczny sposób zapełnia swoje fotograficzne szufladki zatrzymanymi chwilami, skojarzeniami, wycinkami otaczającej rzeczywistości.
Jej prace, choć nie opowiadają o samym człowieku, wokół niego krążą. Tematem jest stan duszy i ciała, relacja z naturą czy historyczne reminiscencje.
W projektach artystycznych istotny jest dla niej zarówno końcowy obraz, jak i sam proces twórczy. Droga od impulsu, emocji, spojrzenia czy rozmowy, przez wnikliwe badanie problemu, po poszukiwanie spójnego sposobu realizacji. Stąd też szeroki wachlarz stosowanych praktyk: kolaże, fotografia cyfrowa, tradycyjna srebrowa, otworkowa, a także dziewiętnastowieczne techniki alternatywne.