… moje pola pejzażu
Wystawę tę poświęcam mojemu zmarłemu w 2017 roku przyjacielowi Pawłowi Pierścińskiemu oraz Piotrowi Krupie, który realizując swoją pasję, zginął w 2016 roku podczas Mistrzostw Polski w paralotniarstwie.
Paweł Pierściński – współtwórca, propagator i wybitny przedstawiciel Kieleckiej Szkoły Krajobrazu, jako mentor i najwyższy autorytet był bardzo związany ze środowiskiem ostrowieckich fotoamatorów już od początku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Stworzona przeze mnie w 1996 roku galeria fotografii przy Miejskim Centrum Kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim od początku swojego istnienia korzystała z ogromnego doświadczenia i życzliwości Twórcy Kieleckiej Szkoły Krajobrazu. Dzięki jego koneksjom w debiutującej prowincjonalnej placówce wystawienniczej pojawiły się wystawy wybitnych artystów, takich jak: Edward Hartwig, Adam Bujak, Waldemar Jama, Antanas Sutkus, Arturo Mari. Paweł brał udział prawie we wszystkich wernisażach w naszej galerii, pisał teksty do katalogów i wydawnictw. Był członkiem honorowym Fotoklubu Galeria MCK oraz dobrym aniołem ostrowieckiej fotografii. Dla mnie był wspaniałym przyjacielem. W swojej twórczości fotograficznej nigdy nie nawiązywałem do fotografii Pawła, doskonale wiedząc, że wszystko, co zrobię, to tylko kalka jego wspaniałych fotografii. Pawła interesował szczególnie krajobraz kulturowy naznaczony śladami mozolnej pracy człowieka, zapisanej w rytmach wybranych bruzd, rysunku szachownicy, w strukturze różnorodnych poletek. Podczas zbierania materiału fotograficznego do mojego albumu „Nad Kamienną” dzięki Pawłowi poznałem Piotra Krupę, wicemistrza świata w motoparalotniarstwie. Piotr też był fotografikiem, członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Wylatałem z nim kilkanaście godzin, doznając wspólnie różnych, czasami niebezpiecznych przygód. Będąc w powietrzu, podziwiałem rozmieszczone w przestrzeni pola, które układały się w dekoracyjne charakterystyczną dla ziemi świętokrzyskiej polną szachownicę. Widok zapierał dech, urzekając różnorodnością form krajobrazu, gdzie wzgórza, wąwozy i rozległe pagóry pól uprawnych współtworzyły zgodnie urodę tej niepowtarzalnej krainy. Lataliśmy z pierwszym brzaskiem i w promieniach wschodzącego słońca. Poranne boczne światło dawało długie liżące ziemię cienie, które nadawały fotografii piękną plastykę, bryłowatość i przestrzeń, będąc jednocześnie integralnym wyrazem środka artystycznego. To wtedy wpadłem na pomysł fotografii nawiązującej do twórców Kieleckiej Szkoły Krajobrazu. Była wprawdzie zapożyczona stylistyka, ale fotografia z lotu ptaka, czyli z rozległej ptasiej perspektywy, była moją kreacją w stosunku do kieleckich fotografów. Fotografowałem przede wszystkim okolice mojego miasta, nie dublując miejsc zarezerwowanych i eksploatowanych przez twórców Kieleckiej Szkoły Krajobrazu. Tam, gdzie fotografował Paweł i jego „żołnierze”, nie ma już tych krajobrazów. W miejsce dawnych chłopskich poletek powstały wielkie monokultury rzepaku, pszenicy czy kukurydzy. Oni zrobili portret ziemi kieleckiej. W okolicach Ostrowca, Kunowa czy Waśniowa zachowały się jeszcze małe poletka, tworząc świętokrzyską mozaikę pasiaków i dywanów. Zapewne i one znikną wraz ze zmianą upraw rolnych. Pozostaną tylko te fotografie dokumentujące portret świętokrzyskiej krainy, podobnie jak i te wykonane przez kieleckich fotografików.
Andrzej Łada
Andrzej Łada
Urodził się 04.11.1953r. w Ostrowcu Świętokrzyskim. Dyplomowany artysta fotografik członek Związku Polskich Artystów Fotografików (nr dyplomu 639). Staż artystyczny od 1988 r. Odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego medalem Zasłużony dla Kultury Polskiej, oraz brązowym medalem Gloria Artis. Od 1991 r. pracuje w Miejskim Centrum Kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim, gdzie założył autorską galerię fotografii. Kustosz Galerii Fotografii MCK w Ostrowcu Świętokrzyskim, gdzie zorganizował 240 wystaw oraz komisarz pięciu ogólnopolskich plenerów fotograficznych. Prezes Fotoklubu „Galeria” MCK działającego od 21.01.2003 r. w Miejskim Centrum Kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim. Autor jedenastu wydawnictw albumowych „Ostrowiec Świętokrzyski”, „Alchemia Światła”, „Powiat Ostrowiecki”, „Ziemia Ostrowiecka Perły Kultury i Przyrody”, „Nad Kamienną”, „85 lat Parafii Najświętszego Serca Jezusowego”, „400 lat Kolegiaty Świętego Michała Archanioła w Ostrowcu Świętokrzyskim” ‘’Zachować wspomnienia’’, „Flisacy” będący fotograficznym zapisem wiślanego flisu z Ulanowa do Gdańska zorganizowanego w roku 2017 ogłoszonego przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej „Rokiem Wisły”, w którym uczestniczył płynąc na tratwie z Bractwem Flisackim pod wezwaniem Św. Barbary w Ulanowie. Wystawa była prezentowana 16 stycznia 2019 roku w gmachu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w Warszawie. W przygotowaniu materiał do albumu pt. „Dzika Wisła”, jedyna taka w Europie. „Nad Kamienną” to najbardziej autorski album, to osobista opowieść autora o rzece – „Mojej Rzece”. Sześć lat pracy – setki wydeptanych kilometrów, tysiące przejechanych, wiele wylatanych na motoparalotni oraz rozmowy ze spotkanymi ludźmi. To swoista i niepowtarzalna wędrówka w czasie – wraz z biegiem rzeki. Czy autor dotarł do końca?, nie tylko do jej ujścia ale do swojego spełnienia. Autor kilkunastu wystaw indywidualnych prezentowanych w kraju (Warszawa, Kraków, Kielce, Jarosław, Siedlce, Chełm, Sandomierz, Rzeszów, Ostrowiec Świętokrzyski) i za granicą (Francja – Genneviliers k. Paryża 2000r., Dania – Nykobing 2003 r., Ukraina – Biała Cerkiew 2004 r., Lwów, Belgia – Bruksela 2004 r.). Pomysłodawca „Kolekcji Wydawniczej Fotografii Ostrowieckiej” – („Ostrowiec w Starej Fotografii”, Longin Łępicz – „Zapomniane Fotografie”, Dobrosław Kostkowski – „Świadek Epoki”, Stanisław Sudnik – „Fotografie”, Krzysztof Kasprzyk – „Moje Góry”, „Panorama Miasta”, Aleksander Salij – „Ślady Pamięci”, Stanisław Dulny – „Z Dulnej Półki”, Jarosław Wójcik - „Piórem Malowane”). Do 2018 roku ukazało się 16 edycji albumowych.