Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Świętokrzyski oraz Autor zapraszaja na wystawę dzieł Piotra Barszczowskiego.
"...Po raz pierwszy podczas targów Sacroexpo odbędzie się największa wystawa dzieł poświęconych współczesnej sztuce religijnej! Jednym z nich będzie neowitraż „Ostatnia wieczerza” zaprezentowany w wielkoformatowej skali, pozwalającej na ukazanie postaci apostołów w ich naturalnej wielkości. Tkanino-witraż zawiśnie na szklanej elewacji zachodniej kieleckiego ośrodka wystawienniczego i będzie można go oglądać od 19 do 21 czerwca w Targach Kielce".
Godziny otwarcia targów Sacroexpo:
19.06.2023: 9.00-17.00
20.06.2023: 9.00-17.00
21.06.2023: 9.00-16.00
Piotr Barszczowski urodził się w 1972 r. w Tarnowie. Jest absolwentem dwóch krakowskich uczelni: Akademii Sztuk Pięknych oraz Uniwersytetu Papieskiego. Specjalizował się w dziedzinie komunikacji wizualnej oraz w dziedzinie historii sztuki sakralnej. Jako artysta-plastyk, projektant grafiki użytkowej, jest autorem identyfikacji wizualnych ponad 500 firm – jest również biegłym sądowym w tej dziedzinie.
Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków oraz do Związku Polskich Artystów Fotografików. Jest twórcą „NEOWITRAŻU” charakterystycznego foto-kolażu komponowanego fragmentami makrofotografii.
"...Neowitraż „Ostatnia wieczerza XXI” o wymiarach 3×2 metry, złożony z tysięcy makro i mikrofotografii chleba i wina oraz trzy inne prace artysty (Panta Rhei – Alegoria Czasu”, „Kawiarenka” oraz „Sztorm”), zostały wyróżnione złotym medalem im. Wawrzyńca Wspaniałego w kategorii Sztuki Multimedialne w czasie XIII Biennale Sztuki we Florencji w 2012 roku. Sam artysta zdobył również nagrodę publiczności Biennale.
Motywem przewodnim florenckiego Biennale był temat „Kobieta przez wieki w sztuce. Kobieta w sztuce współczesnej”. Międzynarodowe grono kuratorów zwróciło uwagę na renesansowe inspiracje (w tym iluzje optyczne oraz anamorfozy) w ujęciu 12 kobiet przedstawionych na „Ostatniej wieczerzy XXI”. Dzieła artysty zaprezentowano w Theatre Area, wśród prac laureatów konkursu. Artysta przygotowywał się do stworzenia tego dzieła aż 30 lat!
Jak powstawała „Ostatnia wieczerza”?
- Przez lata studiowałem wybitne dzieła przedstawiające „Ostatnią Wieczerzę”. Zdecydowana większość z nich to długie ławy w układzie poziomego prostokąta. Tak Wieczerzę Pańską przedstawił Leonardo da Vinci, tak Salvador Dali, choć… były i takie, które albo ukazywały przybliżony faktyczny starożytny sposób spożywania wieczerzy, albo wnosiły zaskakujący w świecie patriarchalnym motyw kobiet, które rzeczywiście – i w zgodzie ze świadectwem Biblii – również stały się świadkami ustanowienia Eucharystii – podkreśla Piotr Barszczowski.Duże wrażenie na Barszczowskim zrobiły „Ostatnie Wieczerze” Tintoretta, w których docenił zarówno udział kobiet, jak i próby poszukiwania przez tego artystę nowej kompozycji. Rozmyślanie nad własnym rozwiązaniem tak ważnego dla kultury tematu teologicznego i ikonograficznego nie opuszczało Barszczowskiego nawet podczas snu. Kompozycję obrazu nazwał: „Perspektywą Ducha Świętego”. Od samego początku biblijną scenę osadzał w teraźniejszości. Wykonał szkic i zaczął marzyć o realizacji dużego obrazu lub nawet witrażu o wysokości min. 3 metrów.
- Wiedziałem, że będę potrzebował pomocy statystów, aby poradzić sobie z niezwykle trudnymi skrótami perspektywy w połączeniu z kombinacją zabiegów, takich jak: Złoty Podział, Ciąg Fibonnacciego i anamorfoza. Do tego dochodzą jawne i ukryte atrybuty, które czekają na odkrycie przez wnikliwego widza, skomplikowany labirynt ukryty w posadzce opowiadający pewną historię oraz znaki i symbole znane od wieków Chrześcijanom i utrwalone w przedstawianiu tego kluczowego i wielce dramatycznego, tak pod względem ludzkim, jak i religijnym wydarzenia.
Pod koniec marca 2019 roku zorganizował casting na statystów, do udziału w którym zgłosiło się aż 26 osób. Część spośród nich byli to uczniowie i studenci artysty, którzy wcielili się w role współczesnych Apostołów, uczniów i uczennic Jezusa. We wnętrzach „Gemini Park Tarnów” odbyła się sesja fotograficzna. W autorskiej technice Piotra Barszczowskiego nazywanej „Neowitrażem” zamiast farby wykorzystuje się fragmenty makro i mikrofotografii. W ten sposób komponowane są cyfrowe kolaże, które następnie nanoszone są na szkło. Przy tworzeniu „Ostatniej Wieczerzy XXI” artysta wykonał serię kilkuset zdjęć chleba i wina w celu podkreślenia Sakramentu Eucharystii, wypełniając nimi ponad 2 tys. części kolażu.
Wśród osób, które zgłosiły się do castingu do „Ostatniej Wieczerzy XXI” była kobieta, która zapozowała ze swoim małym synkiem. Piotr Barszczowski tak zainspirował się zdjęciem, że postanowił stworzyć na jego podstawie kolejny neowitraż, zatytułowany „MBT” – Matka Boska T.
Co oznacza „T”? Można dowolnie spekulować, ponieważ litera ta daje pole do wyobraźni widzowi, mogącemu wstawić w to miejsce dowolny wyraz – np. Teraźniejsza, Twoja, Tarnowska, Typowa, Troskliwa czy Tajemnicza.
Ikonografia obrazu nawiązuje do sposobu odczytywania dzieł malarskich w XVII wieku – chiński bucik wystający z ram jest znakiem współczesnych czasów, a jednocześnie motywem zaczerpniętym z „Dziewczyny w ramie obrazu” Rembrandta. Na jego podeszwie artysta umieścił labirynt prowadzący do krzyża oraz chiński napis „Ja jestem drogą”. Na sam kolaż składa się ponad 200 zdjęć makro i mikroskopowych wody, kamieni szlachetnych i minerałów. Został wydrukowany na specjalnym płótnie do podświetlania; w przyszłości będzie można go wydrukować również na szkle oraz na dużych formatach (nawet 5 metrów wysokości)!"