Galeria Fotografii FORMATY, autor Tomasz Mosionek mają przyjemność zaprosić państwa na wystawę fotografii zatytułowaną: "POLAGLAMS" W imieniu autora i organizatorów serdecznie zapraszamy na wernisaż wystawy fotografii Tomasza Mosionka – projektu, który odsłania niezwykły dialog między sztuką a technologią.
Otwarcie: 2 października 2025 roku.
Godzina: 18.00.
Miejsce: "Galeria FORMATY”.
Kamienica Deskurów,
Rynek 15 Radom
Wystawa POLAGLAMS {Magia zanikającego medium} to wynik trwającej kilkanaście lat fotograficznej, twórczej przygody autora z materiałami natychmiastowymi Polaroid. To także wyjątkowa podróż w świat fotografii, która zatrzymuje czas i rozmywa granice między rzeczywistością a obrazem.
POLAGLAMS to kilkadziesiąt wyjątkowych fotografii, które powstawały na przełomie XX i XXI wieku. Głównie portretów ale także subtelnych aktów przedstawiających piękno i esencję kobiecości. Dzięki wykorzystaniu techniki polaroidowego transferu, prace oferują odbiorcy miękkość i malarską aurę, nadającą im ponadczasowy charakter.
Wystawa Tomasza Mosionka to opowieść o portrecie i akcie, o świetle i ciele, o intymności, która staje się sztuką. Autor swoimi fotografiami w wysmakowany sposób odkrywa i celebruje kobiecość – jej duchowość, zmysłową tajemnicę i siłę. Cechy fizyczne kobiecości ubrane w delikatność rysów czy zmienną ekspresję twarzy umożliwiają tworzenie różnorodnych wrażeń i narracji. Obraz kobiety ukazanej w pracach Tomasza Mosionka prowokuje widza do zadawania pytań o istotę jej jestestwa.
Autor fotografii w ramach poszukiwań twórczych i definiowania swojego miejsca na świecie i w fotografii (eksplorując w tym celu między innymi tradycyjną fotografię wielkoformatową), odkrył dla siebie pod koniec lat 90 wyjątkowe medium fotograficzne jakim były materiały natychmiastowe Polaroid. Zafascynowany jego artystycznymi możliwościami zrealizował wiele sesji zdjęciowych, całkowicie lub częściowo bazujących na materiałach Polaroid. Dzięki temu poznał bardzo wnikliwie tę wyjątkową technologię, a fotografia natychmiastowa stała się jego fotograficzną miłością. Efekty tej twórczej fascynacji odnajdziecie Państwo właśnie w projekcie POLAGLAMS {Magia zanikającego medium}.
Ważna informacja! Wernisaż będzie również okazją do spotkania z autorem i obejrzenia fragmentu jego kolekcji historycznych aparatów Polaroid – urządzeń, które same w sobie są świadkami epoki i nośnikami wspomnień. Spotkanie autorskie z Tomaszem Mosionkiem odbędzie się bezpośrednio po wernisażu.
„Zdjęcie z polaroidu jest jak błona, która opadła z rzeczywistego przedmiotu” (Helmut Newton).
Tomasz Mosionek - rocznik 1973, Radomianin. Fotograf, dla którego obraz nigdy nie był tylko zapisem chwili, lecz spotkaniem, dialogiem i odkrywaniem prawdy ukrytej w portretowanej osobie.
Przygodę z fotografią rozpoczął w latach 90 XX wieku. Przez kilkanaście lat był ściśle związany z ogólnopolskimi i międzynarodowymi konkursami piękności: Miss Polski i Miss Supranational. Przez ponad 20 lat prowadził profesjonalne studio fotograficzne, jednocześnie rozwijając własne poszukiwania artystyczne. W roku 2018 przyjęty do zaszczytnego grona członków Związku Polskich Artystów Fotografików (leg. Nr 1221) z przynależnością do Okręgu Świętokrzyskiego. Aktualnie od wielu lat prowadzi w Radomiu firmę zajmującą się marketingiem internetowym.
Miłość do materiałów natychmiastowych Polaroid sprawiła, że Tomasz Mosionek stał się propagatorem specjalnych technik manipulacji obrazem przy użyciu materiałów natychmiastowych: polaroid transfer i polaroid lift. Realizuje dwa cykle fotograficzne bazujące na fotograficznych materiałach natychmiastowych: „Vanishing Medium: Polaroid Transfer” oraz „Polaglams”. Fotografie z obu tych cykli zebrane zostały w jeden projekt wizualny o nazwie POLAGLAMS {Magia zanikającego medium}, którego premiera miała miejsce w Galerii u Strasza (galeria Okręgu Świętokrzyskiego ZPAF) w lutym 2024 roku.
Główne obszary zainteresowań twórczych Tomasz Mosionka to akt kobiecy oraz portret. Skłania się ku fotografii kreacyjnej, inscenizowanej oraz eksperymentalnej. Najbardziej lubi tworzyć, jeśli uda mu się nawiązać z fotografowaną osobą rodzaj duchowego porozumienia, które nadaje obrazom znaczenie. Doświadczenie pracy z portretem i aktem kobiecym sprawiło, że jego zdjęcia emanują intymnością i duchowym porozumieniem z modelką.
"The model has to give you the moment. It's not you making it. They give it to you and you capture it." Peter Lindbergh
Kontakt:
Tomasz Mosionek
tel.: +48 603 860 887
facebook.com/Tomasz.mosionek.photography
Organizatorzy
- Fundacja Sztuk Wizualnych GLORIA LUCIS
- Kolektyw FORMATY
Partnerzy
- Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Świętokrzyski w Kielcach
- Centrum Organizacji Pozarządowych w Radomiu
Partner medialny
- Radio RADOM
Polaroidowe notatki - ze wspomnień Tomasza Mosionka
Technika Polaroid Transfer
„Kiedy wiele lat temu po raz pierwszy trafiłem w pewnym albumie fotograficznym na niezwykłe zdjęcia opisane jako „polaroid transfer” nie mogłem się nadziwić magii wyzierającej z każdego nawet najbardziej (wydawać by się mogło) banalnego ujęcia. Ze względu na malarskie efekty od razu skojarzyła mi się też szlachetna technika gumy arabskiej, która jest przecież bardzo wymagającym i dość długim procesem. A ponieważ w Polsce na przełomie lat 80/90 informacji na temat tej techniki nigdzie nie mogłem uświadczyć, filmy natychmiastowe były koszmarnie drogie (przynajmniej jak na kieszeń studenta) więc tajemnicze hasło „polaroid transfer” potraktowałem jako ciekawostkę. I musiało minąć wiele lat żebym mógł wrócić do tamtej magii, która tak mocno utkwiła mi w pamięci. Teraz mamy przecież terra ilości wiedzy na każdy temat w Internecie i kiedy kilka lat temu moje fotograficzne ścieżki zaprowadziły mnie w kierunku wielkiego formatu a przy okazji dotknąłem też fotografii natychmiastowej, nagle okazało się, że magiczne hasło „polaroid transfer” jest w zasięgu ręki. Wyciągnąłem rękę … i wciągnęło mnie!
POLAROID TRANSFER HISTORYCZNIE
Jednym z przełomów w rozwoju fotografii natychmiastowej, którego nie przewidział nawet sam Edwin Land było niewątpliwie odkrycie technik manipulacji obrazem na filmach Polaroid w celu tworzenia bardzo ciekawych efektów wizualnych. Efektów na tyle intrygujących (często wręcz malarskich) a jednocześnie dość prostych do uzyskania, że zainteresowali się nimi zarówno zwykli śmiertelnicy biegający na co dzień z aparatami fotograficznymi jak i uznani artyści znajdując w filmach Polaroida nowe medium do wyrażania swoich wizji.
Największą popularność ze względu na wczesny okres w którym powstała, zdobyła technika tak zwanego Polaroid Image Transferu. Jej historia jak głosi plotka rozpoczęła się w połowie lat 60-tych, kiedy to w laboratoriach Polaroid Corporation jeden z naukowców miał przypadkowo położyć na powierzchni stołu świeżo oderwaną od filmu Polacolor ER warstwę negatywową (oczywiście mokrą stroną). Kiedy po jakimś czasie oderwał negatyw od stołu na blacie pozostał obraz, który ku zaskoczeniu naukowca przetransferował się tam z negatywu. Zaciekawił go ten efekt i razem z kolegami rozpoczęli nieformalne eksperymenty z transferem obrazu. Kiedy założyciel Polaroida i wynalazca fotografii natychmiastowej Edwin Land dowiedział się o eksperymentach okazało się, że nie był zadowolony z tego odkrycia. Z niejasnych powodów zakazał swoim naukowcom dalszych prób nad transferami i w ten sposób nowo odkryty proces przeszedł na kilka lat do podziemia.
Na nasze szczęście już na początku lat 70-tych (XX wieku) wiedza o możliwościach transferowych materiału Polacolor ER uwolniła się obiegając szybko cały fotograficzny i artystyczny świat. Zarówno amatorzy jak i profesjonalni fotografowie zaczęli zdawać sobie sprawę z nowych niesamowitych możliwości tworzenia unikalnych obrazów. Obrazów magicznych będących skrzyżowaniem sztuki fotografii i malarstwa – łączących fotograficzną rejestrację obrazu z późniejszą artystyczną manipulacją pozwalająca na stworzenie występujących tylko w jednym egzemplarzu dzieł sztuki. Zarówno fotografowie jak i przedstawiciele innych dziedzin sztuki przyciągnięci unikalnością transferowych obrazów rozpoczęli eksperymenty na całym świecie udoskonalając jednocześnie globalną wiedzę na temat samego procesu. Polaroidowe transfery zaczęły trafiać do galerii, muzeów i prywatnych kolekcji stając się częścią artystycznego świata, również w wymiarze komercyjnym. I tak oto właśnie rozpoczęła się trwająca kilka dziesiątek lat kariera techniki Polaroid Image Transfer.
https://www.youtube.com/watch?v=_2HpOXKzarA „
Tomasz Mosionek, spisane około roku 2000
Polaroid 691
„Ciężko ująć mi w słowa uczucia jakie dostarczyła mi czwartkowa sesja zdjęciowa w studio… chyba dlatego, że była dla mnie tak wyjątkowa pod wieloma względami. Nie dość, że zdjęcia były wykonywane aparatem Polaroid 180 (z zestawem portretowym) i była to pierwsza moja sesja z użyciem tego sprzętu to materiał który miał być naświetlony jest praktycznie unikatem na skalę światową :) Profesjonalny film Polaroid 691 … jeden z wielu typów materiałów natychmiastowych, które wymyślone były w laboratoriach Edwina Landa. Ale jego wyjątkowość polegała na tym, że w efekcie naświetlenia i po około 5 minutach wywoływania powstawał diapozytyw (slajd)! Materiał ten produkowany był od roku 1985 do 1997 i konfekcjonowany w paczkach 3,25×4,25 cali oraz 4×5 cali. Przeznaczony do zastosowań profesjonalnych, włącznie z tym, że jego dystrybucja była limitowana tylko do zawodowych fotografów i profesjonalnych studiów fotograficznych. Ostatnia partia tych materiałów miała datę przydatności czerwiec 1998 … I to właśnie z tej partii jedna paczka zawierająca 8 (słownie osiem!) ładunków trafiła kilka dni temu w moje ręce. Materiał był przeterminowany 12 lat i istniało spore ryzyko, że przedsięwzięcie pod roboczą nazwą “Polaroid 691 Projekt” zakończy się rozczarowaniem. Na szczęście tak się nie stało :) Przez całe popołudnie naświetliłem cztery klatki (czyli połowę paczki) a efekty możecie zobaczyć na naprędce zmontowanym filmie. Piękna modelka którą zobaczycie na filmie i na zdjęciach to Dominika, a za make-up odpowiadała Ewelina Szymańska.
https://www.youtube.com/watch?v=n2e6JHtOIsw „
Tomasz Mosionek, spisane około roku 2000
Materiały do pobrania
https://www.dropbox.com/scl/fo/lktzwn2f7qawwrqd58bf6/h?rlkey=3byme3b0x4rgokwoaw60vmit6&dl=0



